Trudne rozmowy w medycynie - jak profesjonalnie przekazywać informacje o śmierci i zadbać o siebie

• Adresaci: lekarz, ratownik medyczny, pielęgniarka, asystentka i higienistka stomatologiczna, elektroradiolog, instruktor terapii uzależnień, opiekun medyczny, optometrysta, ortoptystka, podiatra, profilaktyk, protetyk słuchu, technik farmaceutyczny, technik masażysta, technik ortopeda, technik sterylizacji medycznej, terapeuta zajęciowy, studenci

• Czas trwania szkolenia: 1 dzień - 5 godzin zajęć teoretycznych.

Zajęcia odbywają się w formie wykładu ONLINE.

• 5 punktów edukacyjnych dla ratowników medycznych (na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 sierpnia 2023r. w sprawie ustawicznego rozwoju zawodowego ratowników medycznych (Dz.U. z 2023r., poz 1800)).

• 5 punktów edukacyjnych dla lekarzy (na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 lutego 2022 r. w sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz.U. 2022 poz. 464)).

• 10 punktów edukacyjnych dla opiekunów medycznych i niektórych zawodów medycznych wymienionych w ustawie z 17 sierpnia 2023r. o niektórych zawodach medycznych (na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 kwietnia 2024r. w sprawie ustawicznego rozwoju zawodowego osób wykonujących niektóre zawody medyczne (Dz.U. z 2024r., poz.674)).

• Cele kształcenia: Celem kształcenia jest rozwój umiejętności empatycznego reagowania w sytuacjach kryzysowych, radzenie sobie z własnymi emocjami oraz wspieranie pacjentów i ich rodzin.

Praca w ochronie zdrowia to nie tylko heroizm i ratowanie życia, ale także konfrontacja z najtrudniejszymi momentami ludzkiego losu. Szczególnie bolesne i obciążające jest doświadczenie śmierci pacjenta. W takich chwilach, oprócz profesjonalizmu medycznego, kluczowa staje się umiejętność radzenia sobie z własnymi emocjami oraz wspierania zrozpaczonych rodzin. Rozumiemy, jak trudne i emocjonalnie wyczerpujące są te sytuacje. Dlatego stworzyliśmy unikalne webinarium, które pomoże Ci zdobyć niezbędne narzędzia do radzenia sobie z żałobą, emocjami, ale też zapoznamy z procedurą przekazywania trudnych wiadomości.

• Zagadnienia:

I Wprowadzenie i zrozumienie żałoby 
1. Specyfika śmierci dziecka – wpływ na pracowników medycznych i rodziny. 
2. Zrozumienie żałoby, fazy żałoby i ich manifestacje. 

II Emocje i komunikacja
1. Emocje rodziny: Typowe reakcje rodziców na śmierć dziecka (gniew, rozpacz, niedowierzanie).
Przekazywanie trudnych wiadomości. Reagowanie na emocje rodziny – od gniewu i złości po płacz i rozpacz.
2. Emocje własne: Identyfikacja i zrozumienie własnych emocji (smutek, poczucie winy, bezsilność). Techniki radzenia sobie z trudnymi emocjami (techniki oddechowe, wizualizacja). Zrozumienie emocji własnych. Odreagowanie.
3. Przekazywanie trudnych wiadomości: Zasady komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Jak przekazywać informacje o śmierci dziecka w sposób empatyczny i wspierający. Jak rozmawiać z dziećmi w różnym wieku o śmierci.

III Wsparcie zespołowe i techniki indywidualne
1. Wsparcie zespołowe: Znaczenie wsparcia w zespole medycznym. Defusing i debriefing – zasady i praktyka. Buddy system – jak działa i dlaczego jest ważny.
2. Techniki indywidualne: Znaczenie samoopieki i dbania o zdrowie psychiczne. Rytuały żegnające zmarłych pacjentów – co pomaga. Kiedy i gdzie szukać profesjonalnej pomocy.

• Szkolenie prowadzi dr Małgorzata Wypych
Psycholożka, interwentka kryzysowa, prezeska Mental Health Center, specjalista w zakresie interwencji psychologicznej i zarządzania stresem w incydentach o charakterze krytycznym (International Critical Incident Stress Foundation), autorka licznych publikacji w zakresie konsekwencji psychologicznych pracy i wsparcia psychologicznego w ratownictwie medycznym, wykładowca, trener z zakresu budowania odporności, wsparcia koleżeńskiego, systemowego wsparcia pracowników w organizacjach. 
Posiada 10 lat doświadczenia pracy jako psycholog w ratownictwie medycznym, od 6 lat wdraża w Mental Health Center programy systemowego wsparcia psychologicznego w organizacjach. Przeprowadziła ponad 500 wykładów, i pewnie tyle samo szkoleń dla menedżerów jak wspierać pracowników przechodzących przez różne kryzysy i problemy psychiczne. 
W pracy fanka metod krótkoterminowych – interwencji w kryzysie opartej na zasobach własnych i społecznych osoby w kryzysie, metod skoncentrowanych na rozwiązaniach, poznawczo-behawioralnych, zdrowej empatii.

Najbliższe terminy

  • 12.08.2025

    wtorek

    online

    109

    9.00-13.00

zapisz się

Najczęściej zadawane pytania

Czy wykład będzie nagrywany z możliwością późniejszego odtworzenia?
Tak. Uczestnicy otrzymają dostęp do nagrania ważny 14 dni.
W jaki sposób będę mógł dołączyć do wydarzenia?
Po zapisaniu się na szkolenie i dokonaniu opłaty zostanie z naszej strony przesłany drogą mailową link aktywacyjny za pomocą którego będzie można dołączyć do wydarzenia.
Czy w webinarium można uczestniczyć tylko za pomocą komputera czy można wziąć w nim udział korzystając z telefonu komórkowego?
Oczywiście istnieje możliwość zalogowania się za pomocą przesłanego przez nas linka aktywacyjnego ze swojego telefonu. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, iż w toku wykładu będziemy prezentować lub rozrysowywać na ekranie wiele detali, tabeli, grafów, itp., które mogą nie być tak dobrze widoczne na wyświetlaczu telefonu jak na ekranie komputera.
Czy fakturę za szkolenie otrzymam w momencie dokonania zapłaty?
Każdy uczestnik kursu otrzymuje fakturę wystawianą automatycznie w momencie dokonania opłaty. Opłacone faktury zaliczkowe są jednocześnie fakturami końcowymi i stanowią podstawę do rozliczenia.
Czy w przypadku gdy z przyczyn losowych nie będę mógł/mogła uczestniczyć w webinarium zostaną mi zwrócone pieniądze?
Tak, opłata pomniejszona o koszty manipulacyjne, zostanie zwrócona na wskazane konto bankowe.