Empatia w medycynie. Jak mądrze zarządzać emocjami pacjentów i ich rodzin

• Adresaci: lekarz, ratownik medyczny, pielęgniarka, asystentka i higienistka stomatologiczna, elektroradiolog, instruktor terapii uzależnień, opiekun medyczny, optometrysta, ortoptystka, podiatra, profilaktyk, protetyk słuchu, technik farmaceutyczny, technik masażysta, technik ortopeda, technik sterylizacji medycznej, terapeuta zajęciowy, studenci

• Czas trwania szkolenia: 1 dzień - 5 godzin zajęć teoretycznych.

Zajęcia odbywają się w formie wykładu ONLINE.

• 5 punktów edukacyjnych dla ratowników medycznych (na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 sierpnia 2023r. w sprawie ustawicznego rozwoju zawodowego ratowników medycznych (Dz.U. z 2023r., poz 1800)).

• 5 punktów edukacyjnych dla lekarzy (na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 lutego 2022 r. w sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz.U. 2022 poz. 464)).

• 10 punktów edukacyjnych dla opiekunów medycznych i niektórych zawodów medycznych wymienionych w ustawie z 17 sierpnia 2023r. o niektórych zawodach medycznych (na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 kwietnia 2024r. w sprawie ustawicznego rozwoju zawodowego osób wykonujących niektóre zawody medyczne (Dz.U. z 2024r., poz.674)).

• Cele kształcenia: Celem kształcenia jest rozwój umiejętności empatycznego reagowania w sytuacjach kryzysowych, radzenie sobie z własnymi emocjami oraz wspieranie pacjentów i ich rodzin.

W ochronie zdrowia jest wiele stresorów – presja czasu, odpowiedzialność, zmęczenie, codzienne obcowanie z bólem i często ze śmiercią. Ale trudne są też emocje pacjentów i ich rodzin. Ponieważ pracownicy systemu ochrony zdrowia są najczęściej osobami łatwo odczytującymi emocje i zarażającymi się nimi, jest to duże obciążenie – które może prowadzić do wypalenia zawodowego, ale też wielu chorób somatycznych. Emocje mogą utrudniać funkcjonowanie kory przedczołowej, co oczywiste utrudniając skuteczne działanie. Czy doświadczyłeś momentów, gdy gniew, rozpacz lub bezsilność przytłoczyły Cię, wpływając na Twoje samopoczucie i efektywność pracy? To szkolenie poprawi Twoje możliwości odczytywania i regulowania emocji własnych i deeskalacji emocji pacjentów i ich rodzin.

• Zagadnienia:

I Emocje w pracy
1. Omówienie specyfiki pracy pracownika medycznego i związanych z nią wyzwań emocjonalnych.
2. Identyfikacja głównych wyzwalaczy (triggerów) emocjonalnych w pracy personelu medycznego (np. śmierć pacjenta, agresja, bezsilność).

II Rozwijanie empatii
1. Teoria empatii: 
- Wyjaśnienie, czym jest empatia i jakie są jej rodzaje (poznawcza, emocjonalna, współczująca).
- Omówienie barier w okazywaniu empatii (np. wypalenie zawodowe, dystans emocjonalny, zamrażanie, różnice indywidualne w odczuwaniu emocji).
2. Techniki rozwijania empatii:
- Co jest między słowami i gestami – o aktywnym słuchaniu
- Komunikacja niewerbalna: analiza mimiki, gestów, tonu głosu – na ile jesteśmy naprawdę w tym sprawni a ile to czytanie w myślach
- Przyjmowanie perspektywy pacjenta: studia przypadków.
3. Radzenie sobie z trudnymi emocjami:
- Identyfikacja własnych emocji i reakcji na stres.
- Techniki regulacji emocjonalnej -co pomaga szybko się zmobilizować, co pomaga długoterminowo wzmacniać odporność psychiczną.
- Rozpoznawanie symptomów wypalenia zawodowego i stresu pourazowego i kiedy emocje lub ich brak są już objawem jakiejś patologii
4. Protokoły deeskalacji emocji
5. Protokół rozmowy z narzekającym pacjentem
6. Symulacje sytuacji

• Szkolenie prowadzi dr Małgorzata Wypych
Psycholożka, interwentka kryzysowa, prezeska Mental Health Center, specjalista w zakresie interwencji psychologicznej i zarządzania stresem w incydentach o charakterze krytycznym (International Critical Incident Stress Foundation), autorka licznych publikacji w zakresie konsekwencji psychologicznych pracy i wsparcia psychologicznego w ratownictwie medycznym, wykładowca, trener z zakresu budowania odporności, wsparcia koleżeńskiego, systemowego wsparcia pracowników w organizacjach. 
Posiada 10 lat doświadczenia pracy jako psycholog w ratownictwie medycznym, od 6 lat wdraża w Mental Health Center programy systemowego wsparcia psychologicznego w organizacjach. Przeprowadziła ponad 500 wykładów, i pewnie tyle samo szkoleń dla menedżerów jak wspierać pracowników przechodzących przez różne kryzysy i problemy psychiczne. 
W pracy fanka metod krótkoterminowych – interwencji w kryzysie opartej na zasobach własnych i społecznych osoby w kryzysie, metod skoncentrowanych na rozwiązaniach, poznawczo-behawioralnych, zdrowej empatii.

Najbliższe terminy

  • 01.07.2025

    wtorek

    online

    109

    9.00-13.00

zapisz się

Najczęściej zadawane pytania

Czy wykład będzie nagrywany z możliwością późniejszego odtworzenia?
Tak. Uczestnicy otrzymają dostęp do nagrania ważny 14 dni.
W jaki sposób będę mógł dołączyć do wydarzenia?
Po zapisaniu się na szkolenie i dokonaniu opłaty zostanie z naszej strony przesłany drogą mailową link aktywacyjny za pomocą którego będzie można dołączyć do wydarzenia.
Czy w webinarium można uczestniczyć tylko za pomocą komputera czy można wziąć w nim udział korzystając z telefonu komórkowego?
Oczywiście istnieje możliwość zalogowania się za pomocą przesłanego przez nas linka aktywacyjnego ze swojego telefonu. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, iż w toku wykładu będziemy prezentować lub rozrysowywać na ekranie wiele detali, tabeli, grafów, itp., które mogą nie być tak dobrze widoczne na wyświetlaczu telefonu jak na ekranie komputera.
Czy fakturę za szkolenie otrzymam w momencie dokonania zapłaty?
Każdy uczestnik kursu otrzymuje fakturę wystawianą automatycznie w momencie dokonania opłaty. Opłacone faktury zaliczkowe są jednocześnie fakturami końcowymi i stanowią podstawę do rozliczenia.
Czy w przypadku gdy z przyczyn losowych nie będę mógł/mogła uczestniczyć w webinarium zostaną mi zwrócone pieniądze?
Tak, opłata pomniejszona o koszty manipulacyjne, zostanie zwrócona na wskazane konto bankowe.